Artikler fra Slava Ukraini Norge
Testkjørte 8. mai!
Den 8. mai testkjørte John Olaf Næsheim et nytt bidrag til kampen i Ukraina, en Munin 1000. – Turen gikk ut fra Stavanger sentrum.
Testen var vellykket! -Utrolig kjekt å teste på frigjøringsdagen, det gir en ekstra dimensjon, sier Næsheim.
Med på båtturen var også representanter fra oljeselskapet som har donert båten, og gruppeleder for AP i bystyret, Dag Mossige, samt en journalist fra Rosenkilden/Næringsforeningen.
Det er støtten fra næringslivet som gjør det mulig å sende biler, og som her; båt ned til Ukraina.
I tillegg til oljeselskapet har flere selskap i Rogaland bidratt med støtte til denne båten, blant annet GMC Maritime, NorSea, Westport, Logitrans, Kyvik & Co, og privatpersoner.
For et år siden kjørte Næsheim og en kamerat en bil med henger og en båt bakpå, til Ukraina. Han opplevde det som svært meningsfullt.
Båten, en såkalt MOB-båt (MOB= mann over bord) er fra en plattform i Nordsjøen. Den er 10 meter lang og 3,5 meter bred, og veier flere tonn, og er for stor til å fraktes på lastebil.
Båt og motor har gått lite, og Næsheim antar at verdien i dag kan være på rundt en halv million kroner.
Når det gjelder transporten innhentet Næsheim ulike tilbud, og beregner at det går med
100 000,- kroner.








Artikler fra Slava Ukraini Norge
Testkjøring av Munin 1000 – Et viktig bidrag til Ukraina
8. mai ble en viktig merkedag – både historisk og symbolsk. På frigjøringsdagen testkjørte John Olaf Næsheim en ny båt som skal bidra i hjelpearbeidet i Ukraina: en Munin 1000 MOB-båt. Turen startet fra Stavanger sentrum og ble gjennomført med stor suksess. – Det var utrolig meningsfullt å teste båten akkurat på frigjøringsdagen. Det ga en ekstra dimensjon, sier Næsheim.
Støtte fra næringslivet gjør det mulig
Med på båtturen var representanter fra oljeselskapet som har donert båten, gruppeleder for Arbeiderpartiet i Stavanger bystyre, Dag Mossige, og en journalist fra Rosenkilden/Næringsforeningen.
Prosjektet er et godt eksempel på hva som er mulig når næringslivet engasjerer seg. Støtten fra flere bedrifter i Rogaland har vært avgjørende for å få båten klar til innsats i Ukraina. I tillegg til oljeselskapet har blant andre GMC Maritime, NorSea, Westport, Logitrans, Kyvik & Co, samt flere privatpersoner, bidratt økonomisk og praktisk.
Fra Nordsjøen til Ukraina
Båten, en tidligere MOB-båt fra en plattform i Nordsjøen, er 10 meter lang og 3,5 meter bred, og veier flere tonn – for stor til å fraktes på vanlig lastebil. Båt og motor har hatt lite bruk, og Næsheim anslår verdien til rundt 500 000 kroner.
Transporten til Ukraina er nøye planlagt. Næsheim har innhentet flere tilbud og anslår at frakten vil koste omkring 100 000 kroner.
Erfaring fra tidligere leveranser
Dette er ikke første gang Næsheim engasjerer seg. For ett år siden fraktet han og en kamerat en bil med henger og båt til Ukraina – en opplevelse han beskriver som svært meningsfull.





